

In het kader van de internationale Peace-Walk, ‘een wandeling voor vrede en gerechtigheid voor iedereen’, wordt De Vrijheidsduif voor de tweede keer opgebouwd.
‘Circle for Freedom – Worldwide’ met de Vrijheidsduif in het midden is dan ook net zoals vorig jaar te zien en ervaren als een verbindend, menselijk gebaar voor een vreedzamere wereld, waar iedereen aan mee kan werken. Het is een mogelijkheid om de onmacht een plek te geven, een collectief gebaar van liefde, hoop en vrijheid.
Het project is tijdelijk, niet commercieel en nadrukkelijk geen politiek statement. De rode linten zijn vorig jaar voort gekomen uit het project ‘Getuigen van Gaza’, elk rood lint staat voor een slachtoffer in Gaza. Andreas Hetfeld is tijdens dit project gevraagd om een ontwerp met de rode linten te bedenken als een krachtig gebaar. Zo ontstond zijn idee van de Vrijheidsduif. Naast de rode linten heeft hij het blauwe lint toegevoegd als symbool voor alle andere mensen die op dit moment in oorlogsgebieden of brandhaarden leven. Een boodschap voor vrede en vrijheid – waar ook ter wereld.
Met deze universele boodschap vliegt de duif nu mee met de ‘walk of Peace’.

Op 17 april wordt de duif uitgezet. Op 19 april (vanaf 14.30 uur) is iedereen, die zich aan deze universele boodschap wil verbinden, van harte welkom om de contouren van de duif met rode en blauwe stof te omwikkelen zodat deze ook van veraf te zien is. Vanaf dat moment is het mogelijk om een persoonlijke vredesboodschap, geschreven op een strook stof in de duif te knopen/bevestigen. Dat kan een zelf meegebrachte strook zijn die een symbolische waarde voor je heeft (ca. 5 x 20-30cm). We bieden ter plekke ook stroken aan die je kan gebruiken. Alle kleuren zijn welkom!
Ook deelnemers van de Peace-Walk, die in Amsterdam begint en in Jerusalem eindigt, laten op 2 mei hun persoonlijke vredesboodschap op een strook stof bij de Vrijheidsduif achter.
We koesteren de hoop dat de duif vergunning technisch gezien ook tijdens de 4-daagse haar universele boodschap uit mag blijven dragen. Met het idee dat dan mensen uit de hele wereld mee kunnen doen. We gaan het zien… Naar alle waarschijnlijkheid wordt er weer op een specifiek moment een dronefoto gemaakt die, als teken van universele vrijheid en verbinding, de wereld rondgaat. Deze datum wordt nog nader bepaald.
Dank mensen van Peace-Walk voor jullie betrokkenheid bij dit project.
Dank Getuigen van Gaza voor elk betekenisvol rood lint.
Dank alle mensen die helpen en dit mogelijk maken.
En natuurlijk – jij ! Dank je wel voor jouw lint dat je toevoegt…!
